VD-intervju med SuperOffice

29 mars 2017

Catharina Flink, VD SuperOffice Sweden

SuperOffice tillhör en av pionjärerna inom CRM med snart 30 års erfarenhet i bagaget. Trots en värld med snabba förändringar och full fart mot digitalisering står bolaget stadigare än någonsin tidigare. Vi har träffat Catharina Flink, VD för SuperOffice Sweden för att få information om nuläget och framtiden.

 

Berätta kort om bakgrunden till SuperOffice
Svar: SuperOffice grundades 1989 med en väldigt enkel idé – Vi ville skapa en programvara för att stödja alla säljarens behov, och göra det så användarvänligt och elegant att användaren vill använda den, och inte på grund av att han eller hon är tvungen att använda den.
 
Verksamheten har vuxit rejält sedan starten, hur ser er organisation och kundportfölj ut idag?
Svar: Idag finns SuperOffice med egna dotterbolag på de flesta marknader i Europa. Vi är ca 250 medarbetare och servar mer än 11 000 kunder. Våra kunder finns inom många olika branscher och primärt inom B2B.

 

Själva begreppet CRM är inte så framträdande i media längre, vad kan det bero på?
Svar: Inom managementlitteraturen och media finns det alltid trender som tar mer plats än andra. Idag är uttrycket och arbetssättet kring CRM väldigt etablerat, och de flesta lite större företag har någon typ av strategi och mjukvarustöd för sina CRM-processer. Inom företagen vi arbetar med är CRM en av hörnstenarna till själva verksamheten, tillsammans med ERP-systemet.

 

Vad fokuserar ni på idag med ert system? Vad skiljer systemet mot det första releaserna?
Svar: Användarvänlighet har alltid varit i fokus för oss på SuperOffice. Det ska vara lätt och intuitivt att lära sig, samt att använda SuperOffice CRM. Lösningen ska hjälpa dig att lyckas ännu bättre i ditt marknads- , försäljnings- och servicearbete med dina kunder. Vad som skiljer mest jämfört med de första versionerna av SuperOffice är att det finns så mycket mer funktionalitet idag. Idag är vårt erbjudande helt anpassat efter kundens behov och inte tvärtom, valfrihet att välja en lösning med installation på egen server, via extern partner eller i molnet. Kunden har också full flexibilitet att välja just den funktionaliteten som han eller hon har behov för genom våra olika användarplaner. I dag är lösningen helt mobilanpassad och tillgänglig på alla enheter. Vi erbjuder ett mer sofistikerat sätt att mäta och analysera data i CRM-systemet i jämförelse med tidigare releaser. Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla vårt erbjudande med fokus på att förenkla och automatisera.

 

Hur upplever ni konkurrensen från de traditionella leverantörerna av affärssystem?
Svar: Vi har många mycket duktiga kollegor i branschen och affärssystemsleverantörerna har alltid till en liten del överlappat en del funktionalitet inom CRM. Jag känner dock att det är en stor skillnad i och med att SuperOffice är designat med säljorganisationen och användaren i fokus, dvs systemet ska hjälpa dig i ditt dagliga arbete och vara lätt att förstå – Det är inte alla affärssystem som fungerar så ????

 

Till sist, vad är era ambitioner för de kommande åren?
Svar: Våra ambitioner är självklart att fortsätta att ha de mest nöjda kunderna på CRM-marknaden. Vi vill fortsätta växa både genom att leverera den bästa produkten och erbjuda det bästa stödet till våra kunder. När våra kunder är nöjda – är vi nöjda.

Kategorier: VD-intervjuer

Kommentarer: Kommentarer inaktiverade för VD-intervju med SuperOffice