Vilket är det bästa affärssystemet?

Blogghuvud

Denna fråga har jag fått många gånger genom åren – både från kunder och leverantörer. ”Du som sett alla system och varit med om hundratals införanden måste väl veta vilket system som är bäst?”. Frågan är lika befängd som ”Vilken är den bästa bilen?”, ”Vilken är den bästa mixern?”, ”Vilken är den bästa mobiltelefonen?”. Frågan är för vilket ändamål som affärssystemet skall användas. Vilken bransch arbetar kunden inom, hur många användare finns det, vilka behov finns, vad präglar kundens verksamhet, hur skiljer sig företaget från andra inom samma bransch, varför är företaget framgångsrikt, eller varför företaget inte är framgångsrikt. Det finns ett stort antal frågor som måste beaktas innan man börjar gaffla in ett lämpligt urval av system för en specifik kund.

Baserat på min kännedom om hundratals systembyten under drygt 20 års tid vet jag att inte ens företag inom samma bransch och av samma storlek med automatik kan använda samma systemlösning. När man väl kommer in i företaget och fått klarhet i de ”osynliga” faktorerna som driver företaget hittar man oftast ett flertal specifika olikheter som medför att man får söka lite bredare i systemfloran för att hitta ett lämpligt system för kunden – om man inte vill ta risken att montera ned företagets kultur och bygga upp en helt ny. Det kan fungera att helt byta affärsmodell och ta till sig en färdigpreparerad systemlösning från en leverantör som har flera referenser inom en specifik bransch – oftast är det dock en mycket smärtsam process som kräver en enorm uppoffring från kundens sida. Man skall ha klart för sig att varje affärssystem är bäst på något – annars hade det inte funnits på marknaden. Dock finns det inget system som är bäst på allt – då hade det inte funnits några konkurrenter att tala om. En lika självklar sanning är att det inte finns några dåliga system.

Däremot finns det tyvärr extremt många företag som utnyttjar sina system på ett bristfälligt sätt – och där kunden av samma skäl upplever systemet som mindre bra. Om företagen kunde vårda sina affärssystem på ett lika ansvarsfullt sätt som man vårdade sina lastbilar, truckar, byggnader och sin personal skulle det vara möjligt att radikalt förlänga livslängden på systemen och kunderna skulle kunna pressa ut mer nytta av sin lösning. Med tanke på den snabba tekniska utvecklingen och den stora satsning som dagens leverantörer gör inom användargränssnittet, utdata, integration och intuitivitet är den mest lämpliga devisen att ”det bästa systemet har vi ännu inte sett – det kommer i nästa version…”