Standardsystem – varför då?

Blogghuvud

Det talas ofta om standardsystem när leverantörerna skall sälja in sina applikationer. Jag har aldrig förstått detta sätt att sälja system. Om det nu skulle kallas för standardsystem borde det finnas något som heter standardkund som den är framtagen för. Men – finns det verkligen något som kan kallas för standardkund? Det måste väl ligga i sakens natur att alla företag är olika? Vad finns det annars för grund till att ett företag kan överleva? Allt annat lika så kommer till slut priset bli så lågt att något av de ”lika” företagen försvinner.

För att vara framgångsrikt måste ett företag vara unikt. Detta gäller även i allra högsta grad den systemlösning som företaget utnyttjar. Att därför ha inställningen att man skall skaffa sig ett standardsystem är farligt. Det indikerar att man kan gå en genväg och slippa mycket bekymmer – men glömmer att man måste beakta de delar i verksamheten som är unika. Man bör istället ha inställningen att man skall skaffa sig ett öppet och flexibelt system – som hela tiden kan följa med i de förändringar som sker inom företaget. Då kan företaget fortsätta vara unikt och utvecklas vidare.

Etiketter:

Kategorier: Bloggen

Kommentarer: Kommentarer inaktiverade för Standardsystem – varför då?